در زمان های گذشته مردم تصور می کردند،که در خواب پیام هایی از ماوراءالطبیعه به انسان می رسد،و او به آگاهی هایی دست می یابد،که در بیداری ممکن نیست.ولی امروزه ما می دانیم که هرچه درخواب می بینیم،فقط از مغز خودمان سرچشمه می گیرد ،ورویاها نبیجه فعالیت ذهن نا خوداگاه ما است.

برخی از متخصصان می گویند،مادر خواب چیز هایی را می بینیم که در بیداری امکان دسترسی به آن هارا نداریم .بنابر این آرزو هایی را که در بیداری نمی توانند برآورده شوند،شب به صورت رویا می بینیم .آنها عقیده دارند، رویا بیان آرزو هایی است که به حقیقت نمی پیوندند،یعنی آرزو های سرکوب شده.ازاین رو شخص آنها را در عالم خواب می بینند.

مسائلی نیز که درطی روز اتفاق می افتد،روی خواب های مااثر می گذارد.گاهی ما درخواب کارهایی را ادامه می دهیم،که از صبح تا شب با آنها درگیر بوده ایم.اغلب اوقات،ما کسانی را درخواب می بینیم،که همین اواخر دیده ،وبا آنها سروکارداشته ایم.

احساساتی که درخواب های ما بروز می کند،ازقبل درمغز ما وجود داشته اند،فقط رویا باعث شده،که این احساسات آزاد شوند.خواب ها معمولا بیانگر اضطراب ها،ترس ها ،اشتیاق ها ،آرزوها وگوشه ای از آینده را برای ما روشن می سازند.ولی هیچ توضیحی برای آنها وجود ندارد.